Prijsfouten, kennelijke prijsfout en prijsverschillen

Als je iets bij Warentuin bestelt, zijn we verplicht dat te leveren tegen de afgesproken prijs, het bedrag dat op de website stond op het moment dat je het product bestelde.

Ook bij een prijsfout moeten we het product in principe leveren. In principe, want het moet daarbij wel gaan om een van de volgende situaties:

  1. Er is een klein verschil tussen de prijs op de website en de prijs die de later wordt gevraagd.
  2. De prijs is ongeveer hetzelfde als de prijs bij andere bedrijven.
  3. Wij geven aan dat het om eenshowmodel of tweedehands artikel gaat.
  4. Als je zwart op wit (niet telefonisch) navraag bij ons hebt gedaan of de prijs klopt en wij bevestigen dat.

Te lage prijs
Soms is er sprake van een prijsfout, maar hoeven we een bestelling toch niet te leveren. De prijs is dan te laag, dat de consument het had kunnen weten dat het niet klopt. De prijs is duidelijker lager dan andere sites of vergelijkbare producten. In zo'n situatie heb je dan te maken met een ‘kennelijke prijsfout’ of een ‘kennelijke vergissing’. Bij een ‘kennelijke prijsfout’ of ‘kennelijke vergissing’ gaat het vaak om een verschil in prijs. In zo’n geval hoeven we het bestelde product niet te leveren en mag de verkoper de koop eenzijdig ontbinden. Daar boven op heeft de consument een onderzoeksplicht. Dat betekend dat de klant zelf bij vreemde prijzen de plicht heeft om vooraf te onderzoeken of na te vragen of de prijs daadwerkelijk klopt.

Prijsverschillen tussen Warentuin en een aangesloten offline tuincentrum
Warentuin is een webshop die samenwerkt met verschillende offline tuincentra. In deze tuincentra zijn onze Servicepunten/Showrooms van de webshop gevestigd. De prijzen van de offline tuincentra kunnen afwijken van de Warentuinprijzen in de webshop. Er kunnen ook verschillen zitten in de hoogte van de bezorgkosten: in tegenstelling tot de offline tuincentra levert Warentuin vaak gratis. 

Prijsverschillen tussen Warentuin en andere online verkoopkanalen
Producten die besteld en betaald zijn via Beslist.nl, Bol.com, vidaXL, OO Shopping of andere externe websites dan Warentuin.nl kunnen duurder of lager uitvallen dan die op onze eigen website. Dit heeft te maken met de bezorgkosten, de verschillende services, betaalmethodes en de snelheid dat een prijswijziging wordt doorgevoerd.

Vergelijkingssites en externe aanbieders
Bij verwijzingen vanuit andere websites als Tuincentrumoverzicht.nl kunnen verkeerde prijzen of omschrijvingen worden vermeld. Dit heeft te maken met het feit dat  prijs- en tekstwijzigingen als eerste worden doorgevoerd op Warentuin.nl en pas later op andere, externe websites.  Bij verschillende prijzen en omschrijvingen op dergelijke doorverwijswebsites gelden altijd de prijzen en omschrijvingen op Warentuin.nl. 

Heb je het antwoord op je vraag gevonden?
Naar boven